راه طی شده

دست نوشته های سیاسی و فرهنگی سمیرا خطیب زاده

راه طی شده

دست نوشته های سیاسی و فرهنگی سمیرا خطیب زاده

راه طی شده
"و حالا از یک راه طی شده با شما حرف می‌زنم.
سعی کردم که خودم را از میان بردارم تا هرچه هست خدا باشد و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار مانده‌ام. البته آنچه که انسان می نویسد همیشه تراوشات درونی خود او است، اما اگر انسان خود را در خدا فانی کند آنگاه این خداست که در آثار ما جلوه‌گر می‌شود. حقیر اینچنین ادعائی ندارم اما سعی‌ام بر این بوده است"
نوشته شهید سید مرتضی آوینی
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

نویسنده: سمیرا خطیب زاده

بلفف

امروزه  انبوهی از سوالات و سردرگمی ها ذهن زنان جامعه ما را به خود مشغول کرده است. چه بسیارند جریان ها و گروه هایی که گمان می کنند به صرف حضور فیزیکی زنان در اجتماع، آنان را به رشد و ترقی خواهند رساند و یا با نمایش آمار و ارقام پر طمطراق اشتغال زنان، در گزارش های خود به نهادها و مجامع بین المللی، زنان ما را در اوج پیشرفت و خوشبختی نشان خواهند داد!

اما براستی در جاهلیت مدرنی که امروزه در دنیا شکل گرفته و ظلم های متعددی به بهانه استیفای حقوق از دست رفته زنان به آنان می شود، باز هم می توان ژست متمدن بودن به خود گرفت و از احقاق واقعی حقوق زنان در دنیا سخن گفت؟!

متاسفانه شاهد انواع و اقسام تشکل ها و جریانات به ظاهر مدافع حقوق زنان هستیم که با تفکرات فمینیستی خود نه تنها در جهت حل مشکلات زنان کاری از پیش نبرده اند بلکه با از بین بردن پایه و اساس خانواده و نگاه مساوات گونه به مرد و زن و در نظر نگرفتن روح لطیف زنان آنان را بیشتر از پیش به ورطه نابودی کشانده اند.

در میان این همه سردرگمی، چاره کار کجاست؟ آیا باید از پایه و اساس منکر حضور و فعالیت اجتماعی زنان شد یا به حضوری هوشمندانه با در نظر گرفتن اولویت ها نگریست. آیا پرداختن به نقش همسری و مادری زنان را از مسئولیت های مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باز می دارد.

شاید در این بین مطالعه کتاب هایی که پاسخی مناسب را به این پرسش ها و دغدغه ها ارایه دهد خالی از لطف نباشد و کتاب

«حضور اجتماعی و نقش های زنانه»

از این دست کتاب ها است.این کتاب در پی پاسخ به سوالاتی است که رسیدن به آن ها، امروز بیش از گذشته اهمیت یافته است.

آیا حضور اجتماعی زنان فقط با حضور فیزیکی در جامعه محقق می شود؟ یعنی اگر آن زن، مادر خوبی برای فرزندانش بود و نیز به بهترین وجه، وظایف همسری خود را برای شوهرش انجام داد و شوهر و فرزندانی دین دار، متین و کوشا و با نشاط تحویل جامعه داد، نقش اجتماعی خود را ایفا نکرده است؟

به راستی زنان، تا چه سطح مجازند که در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی حضور داشته باشند؟ آنان چگونه می توانند میان فعالیت های اجتماعی و موقعیت همسری و نقش مادری توازن برقرار کنند؟

آثار و پیامدهای حضور فیزیکی زنان در ساحت های گوناگون جامعه چیست؟ اسلام عزیز در این باره چه می گوید؟

تا به حال اندیشیده اید که اگر شخصیت با عظمت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در روزگار فعلی ما زندگی می کرد، به کدامیک از ساحت های ایفای نقش اجتماعی می پرداخت؟

و موضوعات متعددی از این دست که در کتاب پیش رو، درباره آنها خواهید خواند. امید است زنان جامعه ما با مطالعه کتاب هایی از این دست پاسخی مناسب و در شان بیایند.

مشخصات کتاب:

نویسنده : امین کشوری 

ناشر: دفتر نشر معارف

قیمت: ۱۷۰,۰۰۰ ریال

قطع کتاب: رقعی

نوبت چاپ: اول

سال انتشار: 1394


پی نوشت:این مطلب در تاریخ 5 بهمن 1394 در سایت طنین یاس و بسیاری از سایت های دیگر کار شده است.




نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">