راه طی شده

دست نوشته های سیاسی و فرهنگی سمیرا خطیب زاده

راه طی شده

دست نوشته های سیاسی و فرهنگی سمیرا خطیب زاده

راه طی شده
"و حالا از یک راه طی شده با شما حرف می‌زنم.
سعی کردم که خودم را از میان بردارم تا هرچه هست خدا باشد و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار مانده‌ام. البته آنچه که انسان می نویسد همیشه تراوشات درونی خود او است، اما اگر انسان خود را در خدا فانی کند آنگاه این خداست که در آثار ما جلوه‌گر می‌شود. حقیر اینچنین ادعائی ندارم اما سعی‌ام بر این بوده است"
نوشته شهید سید مرتضی آوینی
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

نویسنده: سمیرا خطیب زاده

بشیسش


انقلابی گری و اسلام انقلابی را به یقین می توان کلید واژه مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان در مراسم سالگرد امام راحل(ره) دانست.

تا بدانجا که رهبر معظم انقلاب این بار بخش اعظمی از بیانات خود را به تشریح این شاخص اصلی امام خمینی(ره) یعنی انقلابی گری و داشتن روحیه انقلابی پرداختند و فرمودند:« از این پس هم باید همین باشد. مردم ما، قشرهای مختلف ما، جوانهای ما، روحانیّون ما، پیشه‌وران ما، دانشگاهیان ما، محقّقین ما، مسئولان ما، دولتی‌های ما، مجلسی‌های ما باید انقلابی بمانند و انقلابی حرکت بکنند -که شاخصهایی را عرض خواهم کرد- و همه انقلابی باشند تا بتوانیم این راه را با موفّقیّت پیش ببریم و ادامه بدهیم.» (1)

البته بیان این کلیدواژه تازگی ندارد . تاکید یکساله و مکرر ایشان بر لزوم استمرار انقلاب اسلامی و روح اسلام انقلابی در کشور بیانگر نقطه قابل توجه و در خوری است که باید مورد مطالعه و موشکافی قرار گیرد.

به یقین این همه تاکید بر داشتن روحیه انقلابی مؤید انسداد گفتمانی جریانات در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران است. نارسایی که هر روز بیش ار پیش بر ملت ما روشن تر می شود. جریان اصلاحات که روز به روز زاویه دار بودن خود را با آرمان های اصلی انقلاب و امام خمینی (ره)  بیشتر نشان می دهد. زاویه هایی که امروزه به انحراف بزرگ مبدل گشته است که به هیچ عنوان قابل اغماض و چشم پوشی نیست.

جریان اصولگرایی نیز در امتحان های مختلف تاریخی به خصوص در انتخابات اخیر نشان داده است که هم وزن و هم طراز با جریان رو به رشد و بالندگی انقلاب نیست و تا زمانی که از این خمودگی و بن بست ناشی از تردید و دودلی و چند دستگی بیرون نیاید راه به جایی نخواهد برد.

تاکید چندین و چند باره مقام معظم رهبری بر اسلام انقلابی و روحیه انقلابی امام راحل(ره) بی گمان گشودن فرصت جدیدی در ادبیات و گفتمان سازی نظری و عملی نخبگان سیاسی و اجتماعی و حتی آحاد ملت ایران است. فرصتی که مرزبندی جدید  اما واقعی را مقابل دیدگان ملت قرار خواهد داد. مرزبندی که فارغ از جناح بندی ها و خط و خط کشی هایی است که این روزها جریان رسانه ای دشمن نیز سعی در پر رنگ تر کردن و آن و ایجاد دوقطبی های کاذب تندرو  و کندرو دارد.

« دوگانه‌هایی که سوغات بیگانه‌ها و حرف دشمنان ایران است، نباید در ایران و در فرهنگ سیاسی ما جا باز کند؛ آنها تقسیم می کنند مردم را به تندرو و میانه‌رو. بحث تندرو و کندرو نداریم. انقلابی را میگویند تندرو، غیر انقلابی را میگویند میانه‌رو! این یک دوگانه‌ی بیگانه است، آنها اینها را در رادیوهایشان، در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان تکرار می کنند، ما این را نباید تکرار بکنیم. انقلابی، انقلابی است.»(2)

پس در مرزبندی حقیقی انقلاب اسلامی فقط و فقط سه گروه جای خواهند گرفت انقلابی ، غیر انقلابی و ضد انقلابی.

بی شک آحاد ملت و مسئولان در صف جریان انقلابی اند و حاضرند در راه  آرمان های این انقلاب جان خود را نیز فدا کنند اما هستند معدود افرادی که این روزها نه تنها به مولفه ها و شاخص های انقلاب و اسلام انقلابی پایبند نبوده بلکه در تلاشند افکار مسموم خود را با به انحراف کشاندن خط اصیل این انقلاب به نتیجه مقصود برسانند .

آنان که حتی امام(ره) این انقلاب را نیز تاب نمی آورند و حاضر نیستند کلام و شاخص های این مرد بزرگ را تکرار نمایند پس به ناچار دست به تحریف این شخصیت آسمانی می زنند.  هشداری که سال گذشته نیز در مراسم سالگرد امام راحل از جانب مقام معظم رهبری شنیده شد در حقیقت ابعاد پشت پرده این واقعیت را بر ملا می کند.

« کسانی که سعی دارند ویژگی های انقلابی را مختص به همان دهه شصت بدانند و اینگونه القا کنند که با گذشت سی و اندی از انقلاب دیگر انقلابی آن روزها بودن جواب نمی دهد. اما رهبر معظم انقلاب پاسخ این شبهه را نیز با تیزبینی خاصی بیان می کنند آنجا که می فرمایند:« این خطا است که گمان کنیم انقلابی فقط آن کسی است که در دوران امام بوده است، یا در دوران مبارزات در کنار امام بوده است؛ نه، بعضی کأنّه این‌جور خیال میکنند که انقلابیّون آن کسانی هستند که در دوران امام یا در دوران مبارزات یا در دوران حکومت امام بزرگوار حضور داشتند، در کنار امام بودند؛ نه، اگر معنای انقلابی را این بگیریم، انقلابی همین ما پیروپاتال‌ها خواهیم بود. انقلاب مال همه است؛ جوان ها انقلابی‌اند و می توانند انقلابی باشند، با آن معیارها و شاخص هایی که عرض خواهم کرد. می تواند یک جوانِ امروز از من سابقه‌دار در انقلاب، انقلابی‌تر باشد؛ همچنان‌که در دوران دفاع مقدّس دیدیم کسانی بودند که جان خودشان را کف دست گرفتند در راه این انقلاب و در راه اِنفاذ فرمان امام به جبهه رفتند، جانشان را فدا کردند؛ انقلابیِ صددرصد، انقلابی کامل، آنها هستند؛ آنهایی که آماده‌ی فداکاری‌اند؛ پس ما نباید انقلابی را منحصر کنیم به یک عدّه‌ای که در دوران مبارزات با امام بودند یا امام را می‌شناختند یا در کنار او بودند؛ نه، انقلاب یک شطّ جاری است و همه‌ی کسانی که در طول تاریخ با این ممیّزات حضور دارند و تلاش میکنند انقلابی‌اند، ولو امام را ندیدند؛ مثل اغلب شما جوانها.»(3)

پس محصور دانستن انقلاب و انقلابی گری به شرایط سنی و بازی زمانی خاص اگر نگوییم از سر عناد و دشمنی از روی جهل و نا آگاهی است.

اما سوالات در خور تاملی در میان است که باید کارشناسان و تحلیلگران انقلابی پاسخگویی خود را بر خود فرض بدانند از جمله این که :

 

  •  براستی شاخصه های انقلابی امام راحل(ره) چه بوده است که اینگونه دشمنان و بدخواهان انقلاب را به ترس و وحشت انداخته است؟
  •  آیا این شاخص ها بدرستی برای نسل جوان ما تبیین و روشن  شده است؟!

 

بدون شک شاخص های  انقلابی گری که مقام معظم رهبری در سخنان خود به درستی بر آن تاکید کرده اند نقشه راه است. نقشه راهی برای جوانان و پیران انقلابی ما که مطمئن در راه قدم بگذارند. و هشداری است برای کسانی که در داخل و خارج سعی در کمرنگ کردن این شاخص ها دارند.


پی نوشت:این مطلب در تاریخ 17 خرداد 1395 در سایت طنین یاس و بسیاری از سایت های دیگر کار شده است.



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">