راه طی شده

دست نوشته های سیاسی و فرهنگی سمیرا خطیب زاده

راه طی شده

دست نوشته های سیاسی و فرهنگی سمیرا خطیب زاده

راه طی شده
"و حالا از یک راه طی شده با شما حرف می‌زنم.
سعی کردم که خودم را از میان بردارم تا هرچه هست خدا باشد و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار مانده‌ام. البته آنچه که انسان می نویسد همیشه تراوشات درونی خود او است، اما اگر انسان خود را در خدا فانی کند آنگاه این خداست که در آثار ما جلوه‌گر می‌شود. حقیر اینچنین ادعائی ندارم اما سعی‌ام بر این بوده است"
نوشته شهید سید مرتضی آوینی
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

نویسنده: سمیرا خطیب زاده

قبل نوشت:این مطلب در نقد سخنان آقای روحانی در اولین کنفرانس اقتصاد ایران نوشته شده است.

چندی پیش شاهد سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در اولین کنفرانس اقتصاد ایران بودیم. برخی جملات ایراد شده توسط آقای روحانی پرسش‌های فراوانی را در ذهن متبادر ساخته و انگیزه اصلی نگارنده برای نوشتن این جملات است.

ایشان در قسمتی از سخنرانی خویش به این جمله اشاره می‌کند که:« در کشور ما همه شما می‌دانید، که سال‌‌ها و دهه‌هاست که اقتصاد به سیاست یارانه می‌دهد...خوب در اینجا هم بیاییم تصمیم بگیریم اقتصاد ما تا چه زمانی به سیاست یارانه بدهد؟ … یک دهه این رابطه را به عکس کنیم. یک دهه امتحان کنیم، از سیاست خارجی به اقتصاد یارانه بدهیم و ببینیم مردم، زندگی، معیشت و اشتغال‌ جوان‌هایشان چگونه خواهد شد؟!»

یا در بخش دیگری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای آمده است:« در مذاکره مگر کسی بحث از آرمان و اصول می‌کند، یک عده در توهمات زندگی می‌کنند. سر میز مذاکرات راجع به آرمان و اصول بحث نمی‌کنند. آنها هم نمی‌خواهند راجع به آرمان و اصول بحث کنند. در دنیای امروز، بحث منافع است، هر کشوری دنبال منافع خودش است... اصول و آرمان در سیاست خارجی بحث نمی‌شود.»

در نقد سخنان اخیر آقای روحانی می‌توان به چند جمله اشاره کرد:

1-این جمله آقای روحانی«اصول و آرمان‌ها در سیاست خارجی بحث نمی‌شود!» یعنی اینکه سیاست خارجی جای آرمان و اصول نیست!این سخنان در حالی مطرح می‌شود که با اصول مسلم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تناقض آشکار است و انتظار آن می‌رود که آقای روحانی به عنوان یک حقوقدان اشراف کاملی به این اصول داشته باشد. به عنوان نمونه در اصل 152 قانون اساسی آمده است « سیاست خارجی جمهوری اسلامی براساس نفی هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری ... و دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر است» همچنین در اصل 154 قانون اساسی نیز آمده است «جمهوری اسلامی ایران از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبران در هر نقطه جهان حمایت می‌کند».
2- از بحث‌های قانونی بگذریم و فحوای سخنان آقای روحانی را که در نظر بگیریم شاید الگوگیری از همان کسانی که ما مدام خطی مشی و عقایدشان را در پای میز مذاکرات به رخ ملت می‌کشیم، خالی از لطف نباشد. جانبداری صریح و بی‌پرده، آمریکا از رژیم صهیونیستی چیزی نیست که در عرصه جهانی و بین‌المللی بر کسی پوشیده باشد. حمایت‌های مالی آشکار و قرار دادن سهم ویژه‌ای از بودجه سالانه این کشور برای خوش خدمتی به اربابان صهیونیستی که اعتراض مردم و شهروندان امریکایی را نیز درآورده است آیا مهر تاییدی بر هزینه کردن اقتصاد آمریکا برای سیاست خارجی این کشور نیست!! البته جای تامل است که کشور آمریکا به سبب حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی تنها متحمل هزینه مالی نمی‌شود بلکه هزینه‌های سیاسی نیز بخشی از آن است که اغلب به آن نیز پرداخته نمی‌شود.
3- نکته سومی که پرداختن به آن ضروری‌تر می‌نماید اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی در معادلات دنیای اسلام و جهان است. بی‌شک اهداف و آرمان‌های بلند این انقلاب در قالب مرزها نمی‌گنجد و تاکید بر صدور انقلاب اسلامی از همان روزهای شکل‌گیری این شجره طیبه از ضرورت‌ها و تاکیدات امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران است. تحولات اخیر منطقه و دست اندازی‌های آمریکا و اسرائیل به کشورهای مسلمان همجوار چون لبنان، سوریه، عراق در چند سال گذشته همچنین خلق پدیده داعش حتی ساده‌اندیش‌ترین افکار و سطحی‌ترین تحلیل‌های داخلی را هم به این نتیجه رساند که حمایت‌های معنوی و بعضا تسلیحاتی و مالی ایران از لبنان، سوریه و عراق نه تنها به نوعی کمک به آنان تلقی می‌شود بلکه با نگاه دقیق‌تر و تیزبینانه‌تر نوعی دفاع از کیان و مزرهای جمهوری اسلامی است. با توجه به همه‌ی این تفاسیر دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌ها در عرصه سیاست خارجی نه تنها یک واجب الهی و شرعی بلکه اقدامی در جهت حفظ مرزها و امنیت ملی کشور ما نیز هست. چنانکه دبیر شورای عالی امنیت ملی در مراسم تشییع سردار تقوی این‌گونه بر  این مهم پایفشاری کردند که: «شایعه‌‌پراکنان بیمار این روزها به ترویج این سؤال می‌پردازند که چه نسبتی بین سامرا و حمید تقوی وجود دارد و ما را چه کار به اینکه در عراق و سوریه چه می‌گذرد؛ پاسخ این سؤال روشن است؛ اگر تقوی‌ها در سامرا خون ندهند، ما باید در سیستان، آذربایجان، شیراز و اصفهان خون بدهیم.»
حال در چنین شرایطی واضح است که سخن راندن از تفکیک ارزش‌ها و آرمان‌ها در عرصه سیاست خارجی و بالاخص مذاکرات هسته‌ای چیزی جز آب در آسیاب دشمن ریختن نبوده و نیست. اما باز هم جملات مقام معظم رهبری در روز چهارشنبه هفته گذشته پلسخ روشنی به همه‌ی این ابهامات است آنجا که می‌فرماید:« یقیناً هیچ مسئولى در کشور قبول نمی‌کند که شرط برداشتن تحریم‌ها، مثلاً فلان مسئله‌ى اساسى و فلان مسئله‌ى آرمانى باشد. البتّه دشمن فعلاً نمى‌آید با آرمان‌ها، معارضه‌ى صریح بکند؛ چرا، اگر ما عقب‌نشینى کردیم، به‌صراحت هم می‌رسد؛ امّا امروز این‌جور نیست که دشمن صریح بیاید با آرمان‌ها معارضه بکند و شرط قرار بدهد لکن باید هوشیار بود؛ فهمید که این پیشنهاد، این حرف، این اقدام ازسوى دشمن با چه هدفى دارد انجام می‌گیرد.»
4- و آخرین نکته لزوم توجه مسئولان به اقدامات و سخنانی است که در شرایط حساس کنونی کشور ایراد می‌نمایند. درست بلافاصله بعد از سخنرانی ریاست محترم جمهوری رادیوهای بیگانه با چنان ذوق‌زدگی به تحلیل سخنان ایشان پرداختند و آنچنان قسمت‌هایی از سخنان ایشان در مورد پیشنهاد برگزاری رفراندوم در مورد مسایل سیاسی و اقتصادی کشور را در رسانه‌های خود پررنگ نمودند که گویا ماهی خود را از این آب گل آلود صید کرده‌اند. به نحوی که این اظهارات بدیع! به سرعت تیتر یک رسانه‌های بیگانه و سایت‌های فارسی زبان ضدانقلاب شد و در این میان برنامه «نوبت شما» در شبکه بی بی سی فارسی  به صورت ویژه به این موضوع (همه پرسی) اختصاص یافت و با طرح سوالاتی هدفدار نوشت: « به نظر شما اختلاف نظر در مورد چه موضوعی باعث شده که رییس جمهور لزوم مراجعه به آرائ عمومی را مطرح کند؟! به نظر شما آیا در مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 منافع ملی در مقابل آرمان‌های نظام قرار گفته یا شما این دو مقوله را در تضاد با هم نمی‌بینید؟!»
وب سایت آمریکایی سی.ان.بی.سی نیز نوشت: «حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سخنانی با اشاره به اصلاح برنامه اقتصادی ایران، به امکان برگزاری رفراندوم در خصوص مهمترین مساله سیاسی ایران یعنی برنامه هسته ای اشاره کرده است ... اعلام این موضوع و امکان برگزاری رفراندوم برای مسئله هسته ای در حالیست که مقررات قانون اساسی ایران کاملا مشخص است و این اولین بار خواهد بود که بعد از انقلاب ایران یک مسئله سیاسی به رفراندوم گذاشته می شود!» و موضع گیری‌های دیگری که بحث و بررسی آن‌ها مجال بیشتری می‌طلبد.
پس شایسته است در چنین شرایطی تک تک جملات، موضع‌گیری‌ها و اقدامات کلیه مسئولان نظام از جمله ریاست محترم جمهوری در نهایت دقت، بصیرت و هوشیاری ابراز شود تا کوچکترین فرصتی برای بهره‌برداری بیگانگان از آن گرفته شود. مقام معظم رهبری نیز در سخنان چهارشنبه هفته گذشته بر همین نکته تاکید فرمودند:«دولتى‌ها هم مراقب باشند، دودستگى در مردم به‌وجود نیاورند، حاشیه‌سازى نکنند، بعضى حرف‌هاى غیرلازم مطرح نشود؛ این یکپارچگى مردم ما، این همّت بلند مردم ما، این ایمان مردم ما، درست مورد استفاده قرار بگیرد، تا ان‌شاءالله راه این کشور باز بشود.»

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">