راه طی شده

دست نوشته های سیاسی و فرهنگی سمیرا خطیب زاده

راه طی شده

دست نوشته های سیاسی و فرهنگی سمیرا خطیب زاده

راه طی شده
"و حالا از یک راه طی شده با شما حرف می‌زنم.
سعی کردم که خودم را از میان بردارم تا هرچه هست خدا باشد و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار مانده‌ام. البته آنچه که انسان می نویسد همیشه تراوشات درونی خود او است، اما اگر انسان خود را در خدا فانی کند آنگاه این خداست که در آثار ما جلوه‌گر می‌شود. حقیر اینچنین ادعائی ندارم اما سعی‌ام بر این بوده است"
نوشته شهید سید مرتضی آوینی
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

نویسنده: سمیرا خطیب زاده

حادثه دلخراش و غم انگیز منا ملت ایران را سخت داغدار کرد. حادثه ای که ابعاد و حجم آن بقدری وسیع است که تمام تحلیل ها و حواشی آن باز هم نمی تواند ذره ای از عمق فاجعه را بیان کند. بی شک در این حادثه بی کفایتی آل سعود بقدری واضح و مشخص است که نیاز به توضیح ندارد.

براستی کشوری که تمام امکانات و ظرفیت خود را صرف تجهیز نیروها و حمله به مردم مسلمان و مظلوم یمن نماید چگونه می تواند از پس مدیریت و برگزاری دقیق و برنامه ریزی شده یکی از بزرگترین مراسمات عبادی مسلمانان یعنی حج جهان برآید؟! جای تعجب و البته تاسف بیشتر است که رژیم آل سعود حتی در ایام حج نیز از بمباران و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان و بیگناهان یمنی دست نشست!

بی شک از نظر شیوخ آل سعود دلارهای حاصل از فروش نفت عربستان باید در یمن و عراق و سوریه خرج به خاک و خون کشیدن مسلمانان شوند تا صرف مدیریت صحیح و برنامه ریزی شده میلیون های حاجی که از اقصی نقاط جهان به سرزمین وحی الهی قدم گذاشته اند. 

بعد از این حادثه دلخراش بجاست که کشورهای مسلمان در عزمی راسخ خواستار مدیریت مشترک تمامی کشورهای اسلامی بر مسئله حج باشند. چرا که آل سعود با دو حادثه دلخراش و تاسف برانگیز امسال ثابت کرد که  لیاقت چنین مسئولیتی را ندارد.  بی شک کشوری که برای جان هزاران مسلمان ذره‌ای ارزش قایل نشود و تنها  و تنها به بازدید پسر ولیعهد کشورش آن هم با اسکرت 150 تا 200 نفره بیندیشد از هرگونه شایستگی و مسئولیتی ساقط است.

اما از همه تاسف برانگیز تر موضعی است که مقامات عربستان سعودی بعد از این حادثه اتخاذ کردند. موضعی که شبهات زیادی را نیز در ذهن ها زنده می کند. تا آنجا که در ابتدایی ترین موضع بی نظمی حجاج را عامل حادثه دانستند و حتی سعی داشتند اقدامات ماموران امنیتی خود در بستن یکی از راه های منتهی به رمی جمرات و بازدید سرزده پسر ولیعهد خود را  نیز پنهان کنند. واضح است که این موضع گیری های نسنجیده و نابجا بر شدت غم و اندوه جانباختگان حادثه و کشورهای اسلامی می افزاید.

اما بلافاصله بعد از گسترش خبر حادثه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سیل شبهات و زیر سوال بردن مربوط به اصل واقعه حج نیز گسترش پیدا کرد که البته پاسخ‌های مناسب نیز در مقابل این مواضع دیده شد.

به عنوان نمونه یکی از موارد چنین است: خانم دکتر نازنین طاهری که پدر و برادرش را در مراسم دیروز منا از دست داده و دوستانش به جای تسلیت و همدردی؛ او و خانواده اش را به باد انتقاد و سرزنش گرفته اند که ما آریایی هستیم و دین ما ... و این سفر حج آنها ... و خلاصه این خانم جوان چنین پاسخ داده :

معروف است که میگویند؛ ظلم بالسویه نوعی عدل است.

ممنون که دائم میگویید پول حج را خرج فقرا میکردید و مردم کشورمان محتاج تر از اعراب هستند

من که پدر و برادرم را از دست دادم و به اعتقاد آنها هم احترام میگذارم و از شما سوال میکنم ؛

آیا میدانید در ایران سالانه چقدر خرج لوازم آرایشی میکنیم؟

آیا میدانید درایران سالانه چقدر خرج سیگار و قلیان ومواد مخدر میشود ؟

آیا میدانید در ایران چقدر خرج برگزاری مراسم عروسی آنچنانی میشود ؟

آیا میدانید در ایران چقدر خرج مشروبات الکلی میشود ؟

آیا میدانید در مراسمی مانند چهارشنبه سوری چقدر هزینه لوازم آتش بازی و ترقه میشود که عمدتا" به جیب چینی ها میرود؟

آیا هنگام نوروز و سفرهای نوروزی و تعطیلات گوناگون چقدر هزینه اضافه و غیر ضرور میشود و ...

از این قبیل هزینه ها بسیار زیاد است وقتی کسی اعتراض میکند برایش جک میسازیم و وقتی بزرگان و دلسوزان تذکر میدهند و صدایشان در میاید که در این هزینه ها اصلا یاد فقرا و یتیمان کشورمان نیستیم همه جبهه گرفته که با شادی مردم هم مشکل دارند !!!

من به سیاست و حکومت کاری ندارم ولی تا وقتی صحبت از سفر حج و زیارت عتبات و مسافرت های مذهبی به میان می آید همه یاد فقرا می افتند و هزاران شعر و مطلب می سرایند که این ظلم است به فقیران و یتیمان کشور !!!

اگر راست میگوئیم فقط یک سال بخشی از هزینه ها خصوصا" همین سفرهای ترکیه و تایلند و دبی و مالزی و تورهای اروپا و آفریقایی و ... را خرج فقرا کنیم و بعد به آنهایی که عازم سفرهای مذهبی مثل حج و عتبات هستند سفارش و توصیه و نصیحت کنیم که مثل ما از رفتن به سفر خوداری کنند!!!

واقعا" آنچه ما میکنیم درست است و آنچه دیگران انجام میدهند اشتباه ؟؟؟

امیدوارم هرگز در شرایط بنده نباشید که امروز متوجه شدم هیچ منطقی در بین ما ایرانیان به اصطلاح متمدن و وطن پرست وجود ندارد.

و در پایان شاید طرح این نکته خالی از لطف نباشد که:

هزینه حج ۲۳۹ میلیون دلار است. هزینه واردات لوازم آرایش به ایران در یکسال برابر ۱/۵ میلیارد دلار است. یعنی ۶ برابر هزینه حج.

پس اگر دلمان برای فقرا و یتیمان  می سوزد،  بهتر است با صرفه جویی در لوازم آرایش ۶ برابر حج صرفه جویی مالی داشته باشیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">