راه طی شده

دست نوشته های سیاسی و فرهنگی سمیرا خطیب زاده

راه طی شده

دست نوشته های سیاسی و فرهنگی سمیرا خطیب زاده

راه طی شده
"و حالا از یک راه طی شده با شما حرف می‌زنم.
سعی کردم که خودم را از میان بردارم تا هرچه هست خدا باشد و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار مانده‌ام. البته آنچه که انسان می نویسد همیشه تراوشات درونی خود او است، اما اگر انسان خود را در خدا فانی کند آنگاه این خداست که در آثار ما جلوه‌گر می‌شود. حقیر اینچنین ادعائی ندارم اما سعی‌ام بر این بوده است"
نوشته شهید سید مرتضی آوینی
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

نویسنده: سمیرا خطیب زاده


قبل نوشت: این مطلب به بهانه تولید لوازم التحریر ایرانی - اسلامی نوشته شده است.

قف

مهر ماه که می رسد تب و تاب پدرو مادرهایی که بچه مدرسه ای دارند آغاز می شود. تهیه لوازم التحریر،کیف ، کفش و لباسِ مدرسه، حکایت پر ماجرایی است که چند روزی کودکان و نوجوانان را با والدینشان به مغازه و خیابان ها می کشاند.

اما ویترین مغازه ها را که نگاه می کنی دلت می گیرد چرا که هیچ سنخیتی بین آنچه می بینی با فرهنگ ایرانی و اسلامی خود نمی یابی. آخر این روزها کیف و دفتری را پیدا نمی کنی که منقش به شوالیه های غربی نباشد!

بن تن، باربی، انگری برد، لاک پشت های نینجا، مرد عنکبوتی و… شخصیت هایی هستند که دنیای کودکان و نوجوانان ما را تسخیر کرده اند و فرزندان ما، نه تنها با این نمادها بیگانه و غریبه نیستند بلکه این نام ها و نشان ها به بخشی از دلبستگی های آنان تبدیل شده است.

این شخصیت های به ظاهر کارتونی، نماد فرهنگ آمریکایی با ویژگی های خشونت، تجمّل‌گرایی، مُدگرایی و مصرف‌گرایی هستند که تلاش می‌کنند به همراه خیل عظیم لوازم جانبی با انبوه سربازان خود، نوع زندگی آمریکایی را به کودکان و نوجوانان جهان تحمیل و مردان و زنان آینده را با فرهنگ و ارزش‌های خود تربیت کنند.

اگر این شخصیت ها بتوانند احساسات، عواطف، افکار، ذائقه و نیازهای یک کودک آمریکایی را به کودکان و نوجوانانِ غیر آمریکایی انتقال دهند و خواست‌ها و روحیّات آنها را متناسب با اهداف مهندسان و تئوری‌پردازان فرهنگی خود راهبری و هدایت کنند به اهداف دراز مدّت خود که همان استیلای فرهنگی است، دست یافته اند.

امروزه در ایران به راحتی می توان چنین شخصیت هایی را در قالب های مختلف فیلم، کیف، دفتر و کتاب پیدا کرد. جذابیت بصری محصولاتی که این شخصیت ها بر روی آنها نقش بسته باعث شده تا دانش آموزان در انتخاب لوزام التحریر اغلب به سمت لوازمی تمایل پیدا کنند که چنین تصاویری را برروی آن می بینند.

نفوذ این عکس های مستهجن غربی دربین لوازم التحریر فرزندان ایرانی تاثیرات بسیار مخربی بر شخصیت آنان دارد. چرا که شکل گیری شخصیت فزرندان ما در سنین کودکی است و وقتی این شکل گیری شخصیت با وسایل و لوزام التحریری درارتباط باشد که تجلی فرهنگ غرب است ، خطرات جدی را به همراه خواهد داشت.

شدت این تهاجماتِ از سوی غرب، بر فرهنگ ما بقدری است که مقام معظم رهبری در سخنرانی های خویش به صورت مکرر به این موضوع اشاره کرده اند و عواقب بد آن را هشدار  داده اند:" من هفت، هشت سال پیش، مسأله‌ى تهاجم فرهنگى را مطرح کردم؛ اما خیلی ها با این قضیه برخورد تندى کردند و گفتند تهاجم فرهنگى چیست؛ در حالى که یک واقعیت بسیار مهم، حسّاس و خطرناک است. غربیها سعى مى‌کنند عرفهاى فرهنگىِ خودشان را بر کشورهاى مختلف تحمیل کنند. یک مدیر اگر در مقابل اینها حالت وادادگى پیدا کرد، همین چیزهایى که پیش آمده، پیش مى‌آید. وادادگى مدیران، یکى از مهمترین و مؤثّرترین و مضرترین عواملى است که دستگاههاى فرهنگى را به انحراف مى‌کشاند. وقتى که دستگاه فرهنگى منحرف شد، نتیجه‌اش در بیرون معلوم مى‌شود. آن دستگاهى که باید در جهت رشد فکرى و فرهنگى و عملى انسانها فیلم بسازد و کتاب تولید کند و تمام ابزارهاى فرهنگى را در این جهت به کار بیندازد، وقتى مى‌بینم که در این زمینه‌ها کم‌کارى دارد، طبیعتاً مورد عتاب من قرار مى‌گیرد."[1]

اما امسال شاهد حرکت زیبایی بودیم که از ورود لوازم التحریر ایرانی به بازار حکایت می کرد، هر چند ضرورت این اقدام از سال ها پیش احساس می شد اما بالاخره دیر رفتن بهتر از هرگز نرفتن است.

نوشت‌افزارهایی با نماد ایرانی ـ اسلامی در بیش از ۳۰ طرح تولید و روانه بازار لوازم‌التحریر شد. دفاتر و نوشت‌افزارهای ایرانی - اسلامی در تولید انبوده منتشر و در مراکز مختلف در معرض دید و خرید عموم مردم قرار گرفت.

از قرار معلوم استقبال اقشار مختلف جامعه از این دفاتر خوب بوده حتی بسیاری از توزیع‌کنندگان عمده نوشت‌افزار هم، برای خرید این لوازم التحریر با نماد ایرانی - اسلامی علاقه نشان داده اند که جای تحسین و تامل برای مسئولین ما دارد.

البته استقبال بیشتر دانش‌آموزان از لوازم التحریر ایرانی و اسلامی نیازمند معرفی این شخصیت‌ها در قالب برنامه‌های خاص کودکان از صدا و سیماست.

آری چه زیباست که تصاویر شهدای هسته‌ای کشورمان روی دفاتر دانش‌آموزان باشد و بدانند که باید راه چه کسانی را ادامه دهند راه جوانانی که در راه عظمت و اعتلای ایران اسلامی تا پای جان ایستادند اما به زیاده خواهی های استکبار جهانی با قدرت هر چه تمامتر نَه گفتند.

بی جهت نیست که این اقدام هوشیارانه و آگاهانه متولیان فرهنگی در تولید لوازم‌التحریر با نمادهای اسلامی- ایرانی صدای ضدانقلاب را درآورده است.

رادیو صدای آلمان معروف به "دویچه‌وله" که همه او را بوق تبلیغاتی سازمان جاسوسی آلمان در فضای رسانه‌ای می دانند با انتشار گزارشی خبری به تخریب لوازم‌التحریر‌ تولیدشده با شاخصه‌های اسلامی ـ ایرانی پرداخته است.

بلند شدن فریاد دشمنان خبر از به هدف نشستن تیر جبهه انقلاب بر قلب دشمنان دارد و این باعث افتخار ماست که ایادی غربی از اقدام ما ناراحت باشند. به قول جمله معروف شهید بهشتی افتادم که فرمودند:" به آمریکا بگویید از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر!"

نگاه ما به آینده بسیار روشن و امیدوارانه است، نگاهی که می‌خواهد برای اولین‌بار به صورت حرفه‌ای در زمینه سبک زندگی اسلامی - ایرانی فعالیت کند و به عنوان یک سبک زندگی شناخته شود .

نگاهی که می خواهد از این پس دانش آموزان سرزمین ایران با افتخار تصویر تختی ها و امیرکبیر ها را برروی لوازم التحریر،کیف و کفش خود ببیند و با افتخار به این پهلوانان و قهرمانان قدم در راه مدرسه بگذارد و والدین نیز امیدوار باشند که فرزندانشان اسوه هایی چون شهدای هسته ای را الگوی درس خواندن خویش قرار داده اند.

به امید آن روز

 

 



1- گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر،۱۳۷۹/۱۲/۲۲

 


 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">