نویسنده:سمیرا خطیب زاده
قبل نوشت: این مطلب به بهانه بازگشت زائران از حج ابراهیمی نوشته شده است.
طنین اذان ابراهیمی دوباره در سراپرده عالم انسانی مینشیند و نفوس مستعد کمال را واله و حیران میکند. حج، یادگار ابراهیم و میراث همه پیامبران است. یاد حج و مناسک آن هر مشتاقی را بر زورق امید مینشاند و نام آن برای بسیاری از هموطنان با دریایی از آرزوها همراه است. چه بسیار چشمهایی که با دیدن مناسک و مراسم این عبادت عظیم از فرسنگها دور و از طریق رسانههای جمعی گریان شده و آرزو کردهاند که، ای کاش آنها نیز در این سفر معنوی حضور می داشتند.اما آیا براستی هر آنکه به گرد کعبه می گردد دریافته است که به کجا آمده و در چه راهی قدم گذاشته و قدوم خویش را در چه مکان مقدسی نهاده و چگونه باید بازگردد؟!
چه فرق بزرگی است میان آن کسی که خود به فوز عظیم رسیده است با کسی که خود عظیم بر گشته است! چقدر تفاوت است میان کسی که حج او مقبول افتاده با کسی که تنها به حج رفته است! کسی که بی معرفت حق راهی بیت ا... شود از ضیافت خداوندی بیبهره مانده و روح او هرگز تعالی پیدا نخواهد کرد .
حج بی معرفت را چه سود که امام معصوم فرمودند :«در دوره جاهلیت نیز اینچنین هفت دور بر گِرد کعبه میگشتند و اسلام نیامده تا همان سنت جاهلی را ادامه دهد، مردم مکلفند اطراف این سنگها بگردند پس از آن به نزد ما آمده و آمادگیشان را بر ما عرضه کنند».
این روایت امام حکایت از آن دارد که در کنار «کعبه گِل»، «کعبه دل» را باید پاس داشت که همان اصل ولایت است. حاجی واقعی آن است که در هر زمان و مکان آمادگی خویش را بر ولی زمان خویش عرضه دارد.
کثرت زائران ما را چه سود که امام باقر(ع) درباره حجگزاران زمانشان فرمودند: «ما اکثر الضجیج و اقل الحجیج ، هیاهو و سر صدا زیاد است اما حجگذار کم است» وبراستی در زمان خویش در زمره «اقل الحجیج» بوده ایم یا نه!
و چه زیبا امام سجاد(ع) بعد از سفر حج، شِبلی را خطاب کردند و فرمودند: «چه میکنی؟» و او در پاسخ امام گفت: از حج باز میگردم. امام سؤال فرمود: «به میقات رفتی؟ لباس از تن درآوردی؟ لباس احرام بر تن پوشاندی؟» گفت: آری، امام فرمودند: «هنگامی که لباس بر تن پوشاندی قصد کردی که لباس معصیت از تن بیرون بیاوری؟» عرض کردند: نه. امام فرمودند: «پس تو احرام نبستهای».
به راستی زائران خانه امن الهی در زمان ما مصداق سخن امام سجادند یا نه؟ و این سوالی است که خود باید بدان پاسخ گویند.
وقتی لباس احرام بر تن کردند، حقیقتاً جامه طاعت پوشیدهاند و جامه معصیت ترک گفتهاند؟! وقتی در مقام ابراهیم نماز خواندند، ابراهیمگونه نماز گذارده اند و مکر شیطان را در تمامی آزمایشات الهی با تمسک به حق و مکر بلند مرتبه الهی پاسخ داده اند؟! وقتی بر حجرالاسود دست کشیدند با خدای سبحان پیمان بسته اند که دیگر دست خود را به گناه نیالایند؟! ربا و رشوه ندهند؟ امضای باطل نکنند؟!
وقتی سعی بین صفا و مروه نمودند که با هروله ی خود حرکت من الله ، الی الله را نشان دهند، اقرار نمودهاند از خدا به سوی خدا و هجرت از او به سوی او؟! در صفا خود را تصفیه کردهاند؟! در مروه مروت و مردانگی یافتهاند؟! اگر اینچنین نباشد سعی صفا و مروه نیز ننمودهاند. مگر آنکس که هجرت کننده به سوی درگاه الهی است نباید دست از مال و جان بشوید، آیا این مهم با گذراندن اوقات فراوان زائران در بازارهای مکه (ابوسفیان و اندلس و...) و مدینه منافات ندارد؟ به راستی در این وادی از حرف تا عمل چه کردهایم؟ آیا در عمل، زائران در بازگشت به موطن خود در انتخاب تالارهایمجللبا پذیراییهایآنچنانی به معرفت حق پشت پا نزده اند؟ چقدر در حج خویش از سیره و روش امامان خود بهره جستهایم مگر نه این است که شیعه امامان با اعمالشان شناخته میشوند نه در حرف و سخن!!
چقدر جالب است که خود زائر خانه خدا باشی و به هنگام بازگشت در فرودگاه و زمان تحویل بار، شاهد چمدانهای مملو از اجناس زائران همسفر خود باشی ، مگر نه اینست که حاجی واقعی در بازگشت از سفر معنوی حج باید دستی پر از معنویت داشتهباشد و تهی از مال دنیا؟
افسوس که گاه آنقدر در ظواهر دست و پاگیر مادی و دنیایی زمانه غرق میشویم که معنویترین سفر زندگیمان و زیباترین سفر طریق حق مملو از رنگ و بوی غیر الهی میگردد و چه زیبا رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خویش در دیدار با کارگزاران حج به بر شماری آفات این سفر اشاره کردهاند: «یکی از آفتها ، سرگرمی زائران به زرق و برقهای مادی و منحرف شدن از جاذبه عظیم معنوی خانه خدا و اماکن شریف و متبرکه مکه و مدینه است.»
آری در این میان وظیفه فرهیختگان، علماء و بخصوص روحانیت کاروانها چه میباشد؟ جهت دادن به افکار عمومی و تقویت باورهای زائران و غنیسازی و پر بار نمودن این سفر بی شک از مهمترین وظایف دستاندرکاران و مسئولین امر است.
کوتاه سخن اینکه:
باید در راستای برپایی حجی واقعی، با معرفت کامل اقدام نمود. خود حاجی شد و دیگران را نیز به حجی واقعی رساند. باید...
۹۲/۰۸/۱۱