راه طی شده

دست نوشته های سیاسی و فرهنگی سمیرا خطیب زاده

راه طی شده

دست نوشته های سیاسی و فرهنگی سمیرا خطیب زاده

راه طی شده
"و حالا از یک راه طی شده با شما حرف می‌زنم.
سعی کردم که خودم را از میان بردارم تا هرچه هست خدا باشد و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار مانده‌ام. البته آنچه که انسان می نویسد همیشه تراوشات درونی خود او است، اما اگر انسان خود را در خدا فانی کند آنگاه این خداست که در آثار ما جلوه‌گر می‌شود. حقیر اینچنین ادعائی ندارم اما سعی‌ام بر این بوده است"
نوشته شهید سید مرتضی آوینی
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

نویسنده: سمیرا خطیب زاده

درست در سالگرد کودتای 28 مرداد که مردم ایران را دوباره به یاد جنایت و خیانت‌های آمریکا و انگلیس علیه کشورمان انداخت خبر کوتاهی در روزنامه گاردین به چاپ رسید:
سفارت انگلیس در تهران پس از چند سال تعطیلی روز یکشنبه اول شهریور 94 با حضور وزیر خارجه آن کشور بازگشایی می‌شود!
قرار شد فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلستان در سفر به ایران سفارت این کشور را بازگشایی نماید و طبق معمول همیشه ما خبر را قبل از اینکه در خبرگزاری‌های رسمی و یا از زبان سخنگوی وزارت امور خارجه بشنویم در روزنامه رسمی انگلیس خواندیم و روز یکشنبه اول شهریور 94 شد آنچه شد! این پنهان‌کاری مقامات رسمی وزارت امور خارجه که این روزها گویی عرف هم شده است علامت سوال بزرگی است که نیازمند پاسخگویی شفاف و صریح مقامات مسئول است. اما سوال اساسی شاید آن باشد که چه شد که مقامات ایرانی به این نتیجه رسیدند که روابط خود با انگلستان را دوباره بهبود ببخشند؟ آیا در نوع برخورد  و مواجهه خصمانه و دیرینه این کشور در قبال ملت ایران چرخشی حاصل شده است که مردم از آن بی‌خبرند؟! اگر چنین است طرح و یا ذکر مواردی از آن به شفاف‌سازی هر چه بیشتر اذهان ملت کمک شایانی خواهد نمود.
اما حافظه تاریخی ملت ایران را که ورق بزنید پر است از صفحاتی که مهر خیانت و جنایت این روباه پیر را در خود ثبت و ضبط کرده است. شاید یادآوری این صفحات تاریخی چندان خالی از لطف نباشد.
درست پاییز سال 89 بود زمانی که «جان ساورز» رئیس دستگاه جاسوسی انگلیس (MI6) برای اولین بار در برابر رسانه‌های عمومی رخ نشان داد! اما موضوع این رسانه‌ای شدن برای «جان ساورز» چه بود که این قدر اهمیت داشت.
جان ساورز در سخنانی تعجب‌برانگیز اعلام کرد سازمان جاسوسی انگلیس (MI6) در حال «انجام عملیات جاسوسی» با هدف «توقف برنامه هسته‌ای ایران» است. اما سخنان جان ساورز یک نکته کلیدی داشت که از اتفاقات آتی رمزگشایی می‌کرد. نکته کلیدی که به نظر می‌رسید فرمان آغاز یک عملیات جدید و غیرانسانی علیه مردم ایران باشد: «دیپلماسی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران کافی نیست و باید به فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی برای مقابله با ایران ادامه داد.»
درست 8 آذر ماه 89 و تنها چند روز پس از این اظهارات، دو تن از دانشمندان هسته‌ای کشورمان یعنی مجید شهریاری و فریدون عباسی در دو عملیات جداگانه ترور شدند تا به زودی ترجمه عملی سخنان ساورز و مراد او از فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران نمایان شود.
اما انگلستان هیچ‌گاه به خاطر جنایات فراموش‌ناشدنی‌اش در حق دانشمندان هسته‌ای کشورمان نه تنها عذرخواهی نکرد بلکه در کمال وقاحت در برابر خشم جوانان انقلابی که «احساسات» آنها به تایید رهبر انقلاب هم رسید، ادعای غرامت و خسارت هم نمود!
اما پرداختن به تمامی جنایاتی که این کشور استعمارگر تاکنون در حق ما روا داشته است خود نیازمند وقت و فرصتی مضاعف است که از بارزترین آن همان کودتای 28 مرداد است که بعد از سال‌ها نیازمند بازخوانی و یادآوری به کسانی است که این روزها فراموشی گرفته‌اند!
نقش بارز و آشکار انگلیس در حمایت از سران فتنه 88 و هزینه‌های میلیاردی این کشور چه در قالب فضاسازی و جریان‌سازی رسانه‌ای علیه کشورمان و چه اجیر کردن اراذل و اوباشی که به خیابان‌ها بریزند و آتشی را شعله‌ور سازند بر کسی پوشیده نیست اما جای این سوال است که چرا این پیشینه از اذهان مقامات وزارت امور خارجه کشورمان پنهان مانده است؟!
با جمع‌بندی مطالبی که در این نوشته به عنوان بخشی کوچک از مصداق‌های اثبات سوء‌نیت انگلستان در برقراری رابطه با جمهوری اسلامی آمده و همچنین تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر خطر نفوذ آمریکا و  دیگر ایادی استکبار در کشور، اما باز هم دولت تدبیر و امید تصمیم به بازگشایی مجدد این لانه جاسوسی  گرفته است.
این در حالی است که مقامات انگلیسی به دولت روحانی نیز نه تنها حسن نیت خود را ثابت نکرده‌اند بلکه با لحنی تند آن را به باد انتقاد گرفته، به عنوان مثال دیوید کامرون در سخنرانی سال گذشته خود در سازمان ملل ضمن اشاره به اختلاف‌نظر شدید با روحانی، ایران را حامی گروه‌های تروریستی معرفی می‌کند.
با بررسی این مورد و قرار دادن موضوع بازگشایی سفارت انگلستان در کنار برخی دیگر از موضوعات عرصه سیاسی از جمله صدور مجوز فعالیت شبکه BBC در ایران و همچنین نزدیک بودن دو انتخابات مهم در کشور از دولت محترم انتظار می‌رود تا در تصمیم‌گیری‌ها، دقت و حساسیت بیشتری صرف نماید چرا که همواره تشکیل این‌گونه پازل‌ها توسط دشمنان قسم‌خورده نظام آن هم در برهه‌های مهم و حساس در جمهوری اسلامی ایران بیانگر این موضوع است که خطر فتنه‌انگیزی و توطئه همواره در کمین است.
اما در پایان شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که بعد از شنیدن خبر بازگشایی سفارت انگلیس در تهران و تلاش آمریکا در پی افتتاح دفتر حافظ منافع در تهران این جمله «نگروپونته» یکی از ارشدترین اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا در ذهن متبادر می‌شود که زمانی هم در عراق مسئولیت داشته است.
«نگروپونته» نخستین سفیر آمریکا در عراق پس از صدام پیش از پایان ماموریتش در عراق به یکی از سران سیاسی این کشور گفته بود می‌دانی چرا در آمریکا کودتا نمی‌شود؟ و خود بی‌درنگ جواب می‌دهد: زیرا آمریکا در واشنگتن سفارت ندارد.

پی نوشت: این مطلب در روز 3 شهریور ماه 1394 در روزنامه کیهان به چاپ رسیده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">